Handbal

is een snelle balsport waarbij twee teams het tegen elkaar opnemen.

De bal wordt met de hand gespeeld. De bal passen, vangen en dribbelen moet leiden tot een succesvolle worp naar het doel van de tegenstander. Het team dat de meeste doelpunten scoort wint de wedstrijd.

Het team

bestaat maximum uit veertien spelers, van wie er zich zeven (zes veldspelers en één doelverdediger) gelijktijdig op het veld mogen bevinden. De spelers mogen zonder beperkingen vervangen worden door de wisselspelers. Dit is ook noodzakelijk bij deze snelle sport.

Alle veldspelers nemen deel aan aanval en verdediging.

De doelwachter is de laatste man die het doel kan verdedigen. Hij doet dit vanuit het doelgebied waarin hij alleen toegang tot heeft. Hij tracht de ballen af te weren die tegen een hoge snelheid naar zijn doel worden afgevoerd. Een doelwachter stopt veertig tot vijftig procent van de ballen. Behalve een snelle reactie moet een doelwachter ook veel spelinzicht hebben. De doelwachter ziet vaak van tevoren waar de volgende bal vandaan gaat komen. Daarop anticipeert hij: hij zorgt dat die hoek vast gedekt is.

photo: rkvardar.mk

Het speelveld

Handbal wordt gespeeld op een speelveld van 40 meter lang en 20 meter breed. Dit veld bestaat uit twee speelhelften met aan weerzijden een doel. Het doel is afgeschermd door een halve cirkel waar alleen de keeper mag komen (doelgebied). De bedoeling van het spel is simpelweg meer doelpunten te scoren dan de tegenstander. Deze halve cirkel is 6 meter rond. Daarna komt nog een halve cirkel op 9 meter van het doel. Het doel is zelf 3 meter lang en 2 meter breed. Hieronder ziet U hoe het speelveld eruit ziet. De maten zijn in centimeters

foto: researchgate

De bal

Voor de verschillende leeftijdscategorieën zijn de ballen aangepast naar grootte en gewicht

De speeltijd

Een wedstrijd bij heren en U18  duurt tweemaal 30 minuten. De pauze duurt 10 minuten. Bij jeugdwedstrijden wordt de speeltijd aangepast. U14 en U16 spelen 2 x 25 minuten. U10 en U12 spelen 3 x 15 minuten.

U8 spelen enkel tornooien.

Snelheid

Wordt een bal uit de loop geworpen kan deze een snelheid van 100mk/uur behalen. Bij een sprongworp haalt de bal een snelheid tussen de 65 en 90 Km/uur. Bij een strafworp of een worp uit stand haalt de bal nog een snelheid tussen de 70 en 80 Km/uur.

Eigenschappen van een goede handballer

• Snelheid
  • Kracht
  • Teamplay